SMKBA 1982 Community


Khas Untuk Bekas-bekas Pelajar SMKBA Yang Lahir Dalam Tahun 1982
 
HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in
Latest topics
» Guna prepaid Tune Talk Dapat Point Tebus Tiket Air asia
Tue Jun 21, 2011 12:41 pm by ASBN

» ByPass FIREWALL dari Opis/pejabat yang Admin Block!!
Mon Oct 18, 2010 3:35 pm by norfazri

» WALIMATUL URUS
Mon Oct 18, 2010 2:31 pm by norfazri

» haloooo.......
Wed Oct 06, 2010 12:07 pm by abob82

» Koridor oh koridor
Sun Aug 08, 2010 3:49 am by ajim

»  10 fitrah manusia cantik
Tue Aug 03, 2010 11:15 am by hafizhawari_82

» Orang yang Berakal
Mon Aug 02, 2010 10:45 am by hafizhawari_82

» Mohd Azim YB....Topik Khas Untuk Mu..
Sun Aug 01, 2010 3:25 am by ajim

» Cerita Lucu: Kisah Tiga Pemuda Kampung
Fri Jul 30, 2010 4:38 pm by hafizhawari_82

Top posters
^^DaUnKeToM^^
 
abob82
 
hafizhawari_82
 
ahnoi
 
badlock
 
Emelly_HdeW
 
Yop pi'ee
 
pejie_kunyit
 
caoi
 
bogat82
 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search

Share | 
 

 Pokok Beracun

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
hafizhawari_82
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 234
Join date : 09/01/2009
Age : 34
Location : Ipoh

PostSubject: Pokok Beracun   Fri Jul 09, 2010 10:20 am




Salam,
Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.
Back to top Go down
caoi
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 112
Join date : 10/02/2010
Age : 34
Location : key el-ipoh

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Fri Jul 09, 2010 10:59 pm

ko biar betui apit.....
bley bg detail x dier punyer nama racun....
senang klu nak jawab utk org yg byk tanya nie...
Back to top Go down
hafizhawari_82
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 234
Join date : 09/01/2009
Age : 34
Location : Ipoh

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Fri Jul 09, 2010 11:17 pm

haa..yang tu nko kena tanya orang hospitall...MACAM NOI ...



Ehem-Ehem..Announcement : En Asninur..Boleh tolong terangkan..??
Back to top Go down
norfazri
CiKgU saNdArAn
CiKgU saNdArAn


Posts : 59
Join date : 12/01/2010
Age : 34
Location : pahang

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Mon Jul 12, 2010 11:25 am

wah lagi kuat dari daun ketum nie...hhuhuhuhu... ada aa mat mat sains lepas nie buat hal.....huhuhuh alien alien alien alien
Back to top Go down
ahnoi
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 228
Join date : 13/01/2009
Age : 34
Location : tg malim

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Mon Jul 12, 2010 3:01 pm

kamu igk aku ni pengkaji tumbuh2an ke aper... rabbit rabbit
aku pon xtau pokok ni beracun...tq apit... bounce bounce
Back to top Go down
hafizhawari_82
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 234
Join date : 09/01/2009
Age : 34
Location : Ipoh

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Tue Jul 13, 2010 10:01 am




Haaa...Pokok nie beracun tak Noi.. Suspect
Back to top Go down
ahnoi
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 228
Join date : 13/01/2009
Age : 34
Location : tg malim

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Tue Jul 20, 2010 9:40 am

apsal soalan ni ditujukan pada haku....??sial jer ko ni pit...tanyer org laen la... Suspect
Back to top Go down
abob82
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 243
Join date : 18/06/2010
Age : 33
Location : batang kali

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Tue Jul 20, 2010 2:11 pm

Aper sial2 ni noi?
Back to top Go down
ahnoi
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 228
Join date : 13/01/2009
Age : 34
Location : tg malim

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Thu Jul 22, 2010 2:07 pm

ader ke patut dia tanye aku psal pokok..igt aku ni renjer utan ker??kihkihkih rendeer
Back to top Go down
abob82
CiKgU DiSiPlIn
CiKgU DiSiPlIn


Posts : 243
Join date : 18/06/2010
Age : 33
Location : batang kali

PostSubject: Re: Pokok Beracun   Thu Jul 22, 2010 2:26 pm

Bkn aper noi,dier ingat xray 2 sejenis pokok yg terdapat kat dasar petroleum wakakaka....
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Pokok Beracun   Today at 5:11 pm

Back to top Go down
 
Pokok Beracun
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
SMKBA 1982 Community :: sEmBaNg-SeMbAnG :: Rencam (Open topic)-
Jump to: